Salling rundt – dag 4 – Nymølle strand til Skive

En dejlig ny ”vane” indledte dagen idet vi voksne snuppede en morgendukkert.

Vi var heldige at få boller med fra Mette til morgenmaden, så vi fik lækre hjemmebagte boller til morgenmaden inden turen gik videre.

Efter et par kilometer nåede vi Spøttrup borg, en flot middelalderborg lige ned til Sallingsund.

Det blev kun til et hurtigt kig ind gennem porten, da Lauge gerne ville hjem. Vi må tilbage en anden gang og have de to andre med!

Turen gik videre til Rødding hvor Svend Aages morbror ligger begravet ved Rødding kirke.

Der var en fin cykelsti videre til Balling, hvor vi kunne køre videre af jernbanestien for VestSalling jernbane.

Den kunne vi følge hele vejen tilbage til Skive og Resen Skole, hvor bilen stadig stod og ventede på os 😊 Sidste etape var veloverstået

Vores tur Salling rundt har været på ca. 100 km fordelt på fire dejlige dage.
En velfortjent frokost fik vi i Virksund 😋

Salling rundt – dag 3 – Fur til Nymølle strand aka Mettes sommerhus

Endnu en smuk morgen med sol og blå himmel.

Svend Aage stod for en lækker morgenmad med bacon og æg

Svend Aage tilbød at pakke sammen så Lauge og jeg kunne få en morgendukkert – vandet var dejligt klart og fuld af liv.

Første bjergetape skulle forceres på Fur – Bette Jens’es Hyw, en grusvej med meget stor stigning. Belønningen var den dejlige lange nedfart lige ind på færgen tilbage til Salling – timet og tilrettelagt af vores turguide 😊

Fra færgen gik turen videre rundt i det kuperede terræn hvor vi bla. gjorde holdt i Harre for at spise frokost.

Dagens etape var turens længste på 38 km:

Så vi nød en hurtig dukkert ved Nymølle strand da vi kom frem, inden vi trak i rent tøj og gik op for at besøge Svend Aages tante – Mette – i hendes sommerhus der ligger tæt på shelteren.

Efter eftermiddagskaffen gik vi en tur oven for stranden hvor der er bygget en del nyt i forhold til da Svend Aage holdt sommerferier her sammen med sine søskende, fætre og kusiner.
Tilbageturen gik langs stranden hvor Lauge ledte efter fossiler og flotte skaller.

I sommerhuset ligger der en masse gamle Anders And blade (det ældste var fra 1966 og kostede 1,53 kr inkl. oms!) – Lauge var i himlen. Der var også malebøger fra sommerferierne – hyggeligt!

Efter aftensmad og aftenskaffe gik vi tilbage til shelteren og nød den smukke solnedgang – tak til Mette for en hyggelig eftermiddag og aften.

Salling rundt | dag 2 | Fur

Efter en nat på en noget fladt liggeunderlag vågnede vi til en flot morgen.

Vi havde samlet lækre hindbær i skoven, så morgenmaden var reddet.

Vi fik hurtigt pakket og kom afsted mod øen Fur, som var dagens destination. Vi skulle på guidet fossiljagt i en molergrav der.
Vi lavede et stop ved den genetablerede Blokholm sø, og så gik det ellers fint med at cykle til Fur

lige til vi ramte bakken af moler i den nordlige ende af øen – den var stejl! Så vi tog pause og spiste frokost ved Bette Jenses hyw – det højeste punkt på øen.

Derefter fandt vi shelteren og nåede også en tur til stranden inden fossiljagten.

Da 4 guider hjalp os og en del andre med at finde fossiler i moleret. Vi fandt også en del fiskeben og en børsteorms hule bygget af havsvamp, som nu lignende meget små glasstykker. Vi fik også en forklaring af de 55 mio. lag vi kunne se – det var en god oplevelse

Herefter var der dømt afslapning ved shelteren og forsøg på at oplade den medbragte powerbank med solceller

Salling rundt – dag 1

Mens Jonas Vingegård blev fejret i Glyngøre tog vi fat på første etape af Salling rundt. Vi (kun Lauge, Annette, Svend Aage var med, da Agnes og Karl var på spejdernes lejr) startede ved Resen skole i det nordlige Skive et stenkast fra byens bryggeri – Hancock.

Dagens mål var en Shelter i nærheden af Thise. På vejen passerede vi Salling pigen i Jebjerg, en honning-bod og Thise mejeri.

På mejeriet smagte vi ost og købte også lidt. På den anden siden af vejen ved købmanden kunne man købe lækkert Thise softice også 🍦🍦

Efter isen kørte vi til shelteren i nærheden af Brokholm sø. Der var allerede 2 andre familier med børn, men heldigvis var der 3 shelters, så der var fint plads til os. Senere på aftenen lavede de andre vafler over bål og vi var så heldige at smage.

I morgen går turen videre til Fur – der skal vi på fossiljagt.

Dag 12 | Hjemme igen – status

Vi nåede hjem igen til kl 23 efter 11 dage og 2485 km.

Vi passerede 7 grænseovergange og besøgte 4 lande. Alle overgange opdagede vi knap nok vi passerede – på nær den tilbage ind i Danmark. Personligt synes jeg at den kontrol burde afskaffes igen, men hatten af for de politi og soldater der stod der i +25°C med den flotte solnedgang i baggrunden.

Grænsekontrol ind i DK

Hjemme ventede en mindre invasion af myrer i brusenichen, så et tiltrængt brusebad måtte vente. Heldigvis var poolen varm og nok også et meget bedre alternativ.
Græsset på plænen var også blevet langt, men til gengæld var der en rigtig flot sommerfugl.

Tilbage står vi med minderne fra en god tur hvor nogle af de fedeste ting var:

• mor: campingplads Belgien med flot natur (red: måske også pga. de stærke Belgiske øl)
  • far: Mærke historien i Frankrig (kombineret med rosé og Moules frites)
  • Karl: cykelturene (Amsterdam og Zeeland)
  • Lauge: cykeltur i Amsterdam med guiden
  • Agnes: poolen på campingpladsen i Kamperland og cykeltur hvor hun fik lov til at sidde bag på.

Vi er enige om et længere ophold i Frankrig kunne være spændende og så nåede vi ikke at se så meget af de Belgiske byer og Luxembourg, så området er bestemt værd at besøg igen.

Hele turen får en stor stjerne:

En stor stjerne – gåtur på voldene i Bourtange – Holland.

Dag 11 | Fra Domaine du Bocq til Randers

Vi ryddede op i teltet, mor og far hentede brød og croissanter.

Da hele teltet var ryddet op og var i bilen, kørte vi mod “December 44 museumet”

Facaden af musset, med en ægte tysk tiger 2 kampvogn.

Museumet handlede om den sidste mod offensiv fra Nazi Tyskland, også kendt som “Battle of the bulge”. Museet lå i en by der havde været store kampe i under “Battle of the bulge” så de havde en masse ægte genstande fra begge sider af krigen.

Da vi var færdige spiste vi frokost, efter det kørte vi mod Randers.

Nu er vi i Slesvig-Holsten og ser ud til at være hjemme klokken 23.

-Karl

Dag 10 – Domaine du Bocq

Mens vi andre sov gik Svend Aage en morgentur for at sondere terrænet og så bla. en grævling.

Efter morgenmaden gik vi en tur med håb om at det ikke blev alt for varmt – men det gjorde det! 37 grader 😅

Det er et helt andet landskab end det vi har været i indtil videre med skov, bjerge og klipper, rigtig smukt!

Turen startede langs med Bocq floden i skyggen fra træerne i behagelig temperatur.

Planen var at gå en tur på ca. 10 km, men da vi kom ud af skyggen blev vi enige om at skære lidt af ruten, det var alt for varmt! 🥵 Så vi ”nøjedes” med 9,5 km…

Vel hjemme igen fandt vi en plads i skyggen ved floden hvor vi fik frokost, slappede af og badede i flodens kolde vand 💦

Nu var vi jo i Belgien, så vi prøvede lidt forskelligt øl – bl.a. den meget lokale “Tete de M💀rt”.

Efter aftensmaden kunne jeg lige nå at vinde i 500. I morgen går turen hjemad mod Randers.

Dag 9

Vi startede dagen med franskt brød og croissants. 🍞🥐🍞 Et spil syv bagefter.

Så vi kørte vi hen til turistbureauet og fik en bog om 2. verdenskrig, hvilket der skete en meget stor evakuerings mission. (Operation Dynamo) hvilket fik redet over 300.000 af de allierede soldater på stranden vi boede og nabobyen Dunkerque, som tilfældigvis er Frankrigs 3. største havneby. Derefter kørte vi ned og så 3 skibsvrag. (Crested Eagle, Devonia og den sidste navn kunne jeg ikke huske) En af dem døde 300 soldater om bord af et tysk missil som startede et inferno ombord. En anden af dem blev brugt som en så kaldt ”minesweeper” indtil kaptajnen gjorde så skibet gik på grund for at gøre det mere sikkert for soldaterne at flygte.

Derefter kørte vi op og fik Mousles frites (jeg hentyder til mig, far og mor) og bagefter fik vi dessert. Jeg fik belgiske vafler, mor fik husets is, far fik pæreis, Agnes fik chokoladeis og Karl fik det ved jeg ikke.

Derefter kørte vi ud og så gravsteder fra 1. og 2. Verdenskrig.

Derefter kørte vi ud til campingpladsen hvor vi skulle sove.

Dag 8 | Kamperland til Bray-Dunes

Vi startede med at rydde op inde i teltet, da klokken blev 10 gik mig og Agnes i poolen. De andre ryddede resten af tingene op og puttede dem i bilen.

Da klokken blev 11 kørte vi til Brugge (i Belgien). I Brugge tog vi på pomfrit museum og fik pomfritter til frokost.

Der lærte vi om kartofler, og belgiske pomfritter selvfølgelig.

Efter det gik vi på chokolade museum, der var “alt du kan spise chokolade bar ;)”.
Der lærte vi om kakaobønner, og belgiske chokolader selvfølgelig.

Så tog vi til Bray-Dunes (I Frankrig, øst for Dunkerque) vi bookede ind i lejligheden og tog på stranden.

Vi tog hjem og spiste aftensmad, hvorefter vi slappede af.

-Karl

Dag 7 – Badedag og cykeltur

Morgenen startede på legepladsen

Herefter besluttede @agnes, @lauge og @annette at blive på campingpladsen og dase. @karl og @vedstesen at cykle en tur til Middelburg – en ældre by og hovedby for Zeeland.

Cykeltur

Vi lejede nogle fine cykler og vi tog den lange vej til Middelburg. Vi så både strand, kørende vindmølle, kæmpe løgmarker, bondegård med mejeri og ostebutik

Vi nåede Middelburg, som var noget større end vi havde regnet med. Der var både kloster, kirker, lange gågader, en masse Caféer mm

Vi kom også ind det sted – der havde været skyld i hele turen – StadsBrouwerij Middelburg. Det gav et par ølsmagsprøver og et par partier skak og 4 på stribe inden vi kørte videre mod Veere og færgen hjem.

Vi nåede også til Veere. Desværre mente nogle Hollændere som forsøgte at overhale os at vi svingede for meget, hvilket resulterede i at en af dem tog den i grøften over styret. Så fik @vedstesen ellers lidt skæld ud på Hollandsk. Den unge dame lod dog heldigvis til at komme sig og vi undskyldte og kørte videre.

I Veere (en gamle handelsby der også handlede meget med DK inden Rotterdam tog over) nåede vi lige en badetur uden for bastionen inden vi skulle med cykelfærgen til Kamperland .

På vejen hjem kunne vi handle og så nåede vi helskindet hjem efter en tur på ca 35 km

Badedag

@agnes, @lauge og @annette gik en tur ind til Kamperland – dels var Agnes’ badedragt gået i stykker og dels skulle vi købe noget frokost.

Efter succesfuld shoppetur fik vi frokost og så var vi klar til en tur i poolen 💦

Efter svømmeturen blev der daset, spillet Meyer og læst i bøger.
Skønt med en dasedag ☀️💦👙

I morgen går turen videre sydpå til Belgien – vi skal ned i varmen (forventer det bliver knap 30 grader…)