Cykelferie 2023 – Emmerlev til Tønder

Vi stod op til solskin ☀️

Efter vi havde pakket sammen gik turen videre langs diget, i læ for den værste vind 💨

Ved Vidåslusen skulle vi lidt ind i landet mod Højersluse, fordi stien var blevet afspærret pga fuglereservat.

Lige ved grænsen mod Tyskland besøgte vi Danmarks sydvestligste bygning. Og selvfølgelig var der en grænsebom!

Herfra fulgte vi grænsen på den tyske side til Aventoft. Her så vi bla. det vildsvinehegn Danmark fik sat op for et par år siden…

I Aventoft fik vi grænseshoppet lidt inden vi fik frokost på Grenzkrog Aventoft- store portioner schnitzel, hakkebøf eller spaghetti bolognese. Megamætte kunne vi (heldigvis) trille derfra 🤪

Tilbage i Danmark – stadig uden paskontrol, vi har ellers slæbt passene med! – cyklede vi til Møgeltønder. En fin gammel by og et fint slot, men ikke så cykelvenlig belægning.

Herfra var der ikke langt til Tønder Station der var turens endemål. Svend Aage blev sendt med toget til Esbjerg efter bilen, mens vi andre gik en tur i byen hvor vi så smukke huse, en park og en kagmand.

Og så måtte vi ellers vente til Svend Aage kom tilbage for at hente os.

Dette var afslutningen på vores sommercykelferie 2023. Vi har været i 4 danske og 1 tysk kommune og kørt 155 km 😅

Cykelferie 2023 – Starup til Vilslev

Efter en god nats søvn i en dejlig seng med dyner og puder fik vi serveret morgenmad. Ungerne fik leget med Ejner og der var også lige tid til fællessang om klaveret inden tog videre 🎹

Herfra gik turen videre sydpå.
Det blev en lidt hård tur i regn og strid blæst, men heldigvis med primært medvind 🌧️💨 I Bramming fik vi købt ind til frokost og aftensmad hvorefter vi tog ind til den lokale kroketklub. Her fik vi lov at spise frokost på deres overdækkede terrasse og de låste op for toiletterne – de var alligevel ude og spille 😊

Fyldt med ny energi (men godt kolde…) gik turen videre. Vi besluttede os for en shelter lidt inde i landet i Vilslev i stedet for et ved Kongeåslusen helt ude ved kysten, da vi var bange for at det ville blæse for meget.

I Vilslev havde vi et par franskmænd på tandem til naboer, men heldigvis var der to shelters.

Karl og jeg skulle lige hente lidt ekstra proviant, men på vej tilbage faldt der penge ud af Karls lomme og landede midt i Kongeåen 😱 Det var ikke så sjovt, da strømmen var stærk og en redningsaktion hurtigt blev droppet igen…

Måske er der en glad finder ved Kongeåslusen i morgen?
Aftensmaden blev lavet på Trangia og engangsgrill (et godt tilbud ved den lokale brugs)

Aftenen bliver til kortspil i shelteren og så ellers i soveposen 😴

Cykelferie 2023 – Ansager til Starup

Årets cykelferie er planlagt som en fortsættelse af vores cykeltur på ‘Den skæve bane’ – dog med start i Ansager, hvor vi inviterede os selv til fødselsdagsfrokost hos Gitte og JP 😊 Endnu et tillykke til Gitte 🇩🇰

Her var vi heldige også at få hilst på Trine (der lånte bilen og derfor kan tage den med til Esbjerg, så vi ikke skal så langt når den skal hentes igen 😅), Klara og Tage, Magda og Per. Det var hyggeligt!

Fra Ansager gik turen mod Starup, hvor vi håbede at få en kop kaffe hos Holger og Hanne. De var ikke lige hjemme, så vi tog en tur rundt i deres udstilling om området gennem tiden.

Heldigvis kom Holger og Hanne hjem igen en halv time efter vi var kommet så vi kunne få hilst på. Det endte med, at kaffen blev til aftensmad og overnatning i deres flotte, nye Bed and breakfast på ‘Tørreloftet’. Det var rigtig hyggeligt at se dem og Ejner! Og hunden Vilma blev gode venner med Lauge 😲

Roadtrip dag 16 – Versailles 👑

Imens de voksne fik gjort hytten ren tog Karl og Agnes et sidste dyp i poolen, før turen gik videre mod Paris.

Da vi først kunne tjekke ind efter kl 17 valgte vi at besøge parken omkring Versailles inden vi kom frem.
Slottet er stort. Parken er kæmpestor!

Vi fik udleveret et kort, så med Karl i front som guide, så vi det meste af haven og mindst 25 springvand og fontæner.

Nogle af dem var suppleret med musik og vandet sprang i takt til musikken.
Andre steder var det de gamle og meget høje træer der imponerede 🌳

Efter en gåtur på omkring 5 km rundt i haven var vi klar til at tage videre. Nu er vi ankommet til vores lejlighed, hvor vi skal bo de næste par dage. Det ligger i Gentilly bydelen af Paris, så vi skal med metro/tog ind til byen i morgen.

Aftensmaden var god! Røde bøffer, pommes og rødvin – 🥩🍟🍷
og det bedste… Drengene tog opvasken 😊

Roadtrip dag 11 – Audierne

Regnvejrsdag… ☔️ Hvad finder man på? Jo, en tur i akvarium med fugleshow!

Her er et par billeder 📷

En ugle i det franske show

Og så hjem og få tørt tøj på!

Vi bor ikke så langt fra en af Bretagnes spidser mod vest, Pointe du Raz, så den skulle selvfølgelig opleves. Vi tog derfor afsted, men jo nærmere vi kom, jo tættere blev tågen…

På vej tilbage gjorde vi holdt ved et lokalt småkagebageri/turistfælde, hvor vi blev nødt til at købe lidt lokale karameller og saltkaramelsauce 😋

Aftensmaden blev indtaget på en lille knejpe ved havnen – det eneste sted vi fandt med plads til os… Men lækre muslinger i karry og sprød’ fish and chips’, god betjening og gode øl opvejer besværet med at finde et sted 😘

Roadtrip dag 7 – Courseulles-sur-mer

Vi besluttede at teste vaskemaskinen så vi kunne få lidt rent tøj med videre. Så mens den kørte gik Agnes, Lauge og jeg en tur til stranden, efter de andre var taget på tur til Paris for at se afslutningen på Tour de France.

Vi fandt bl.a. nogle store kammuslinger og østersskaller 🦪. Da vejret var gråt og regnfuldt gik vi tilbage igen og slappede af med bøger, telefon og iPad…

Efter frokost gik jeg en tur igen – de andre blev hjemme og hyggede sig. Det blev en tur til stranden, hvor tidevandet var godt på vej op i forhold til om formiddagen. Jeg kom forbi havnen hvor der var åbnet små fiskeboder og videre ad stranden på den anden side af floden. Her kan man bl.a. se bunkere og et museum om slaget/landsætningen den 6. Juni 1944.

Det må blive på et andet tidspunkt. Det var begyndt at regne kraftigt så jeg satte næsen hjemad (med et enkelt stop ved bageren hvor der blev købt et par eclairs så vi kunne prøve det 😋).
Testen af dagen gik primært med indendørs hygge… og test af lilla sodavand (der smagte af karamel og lidt citrus…)

Roadtrip – dag 5 – Biville-sur-Mer

Startede dagen med at gå til bageren med Karl (og øve franske gloser) mens Svend Aage løb sin efterhånden obligatoriske morgentur (satte ny PR: 5 km på under 24 minutter!).

Efter morgenmaden var vi alle en tur i poolen 💦

Så gik turen til Dieppe hvor vi fik en lækker frokost menu på havnekanten inklusiv den lokale cider 😋

Godt mætte gik vi lidt rundt i byen og så bl.a. katedralen

Herefter var vi på museet for ‘Jubilee’ angrebet på Dieppe under 2. Verdens krig. Der døde det største antal canadiere i samme kamp i løbet af krigen. Det var primært en video med interviews med nogle der overlevede angrebet, samt uniformer, ordner m.m.

Derfra gik turen op til en gammel borg der ligger på toppen af skrænterne med en fantastisk udsigt over havet og byen.

Nede ved kysten igen var der anlagt et fint rekreativt område med græsplæner, legepladser, skaterpark, fodboldbane og meget mere. Og selvfølgelig stranden… Det hele med en fantastisk kulisse med byen, borgen og klinterne i baggrunden.

På vej hjem var vi inde og handle ved en grøntsagsbutik med et kæmpe udvalg – perfekt til en let aftensmad oven på en stor frokost 😋

Aftenen sluttede på legepladsen da boule-banerne var optaget…

Onsdag 12/7-23

Besøg på Panser og Artillerimuseum. Der var bl.a. tanks, kanoner og uniformer, og mange kunne man få lov at komme ind i. Der blev kørt med to forskellige tanks – de larmer!

Bagefter spiste vi madpakker og var oppe i Blåvandshuk fyr – Danmarks vestligste punkt.

Om aftenen var vi i Varde og se ‘De tre musketerer’ på friluftsscenen. Det var en rigtig god oplevelse for alle – en for alle, alle for en!

Karl og Svend Aage sov på terrassen – hvad gør man ikke for et spejdermærke?