Roadtrip 2023 – hjemme igen

Torsdag – dagen efter turen i Eiffeltårnet var det tid til at vende hjem igen. Vi var lidt trætte efter de mange skridt dagen inden ( jeg rundede faktisk 40.000 fordi jeg farede lidt vild på en løbetur i Paris om morgen), så vi tog det stille og roligt med at komme afsted og nåede også de sidste Pain au chokolade inden der skulle pakkes ned køres hjem.

Der skulle tilbagelægges mere end 1200 km, så det var muligt at få hvilet fødderne 😀🦶.
Det gik fint med at komme hjem – der var lidt regn og kø ved Ruhr, men ellers gik det fint.

Vi fik næste hørt Alexandra Dumas’ “De tre musketerer” færdig – det var lidt sjovt at høre dem ride over Pont Neuf i Paris – den selv samme bro vi selv var gået over og sejlet under dagen før.

Cirka 16 timer efter afgangen fra Paris landede vi på hjemmeadressen klokken 01:49 – 1285 km tilbagelagt denne dag og total 4720 kilometer for hele turen.

Det var en god tur – i dag fredag har den stået på tøjvask og Karl har lavet aftensmad af den ene af de squash der var blevet velvoksne mens vi var væk.

Roadtrip 2023 – dag 14 – Tour de Angers

I dag havde vi lejet cykler på campingpladsen. Nogle rigtig fine nogle med både hjelm og lås 🚲⛑️🔐.
Vi var klar til Tour de Angers!

Vi så bl.a katedralen og kørte rundt i de smalle gader, så Jean d’Arc avenue, så botanisk have

Vi havde egentligt bestemt at køre tilbage på campingpladsen og få frokost, men på vejen så vi et sted der solgte Galettes (pandekage af boghvede) , så der måtte vi ind da Lauge gerne ville smage dem. De kunne sørme også finde ud af at lave dessertpandekager til desserts 😋.

Derefter så vi slottet udefra – børnene forsøgte at gå ind alene, men der skulle en voksen med og de voksne havde ikke rigtigt lyst.

Så vi kørte tilbage på campingpladsen og tog en svømmetur i poolen. Det blev ca. 15 km på cykel

Karl og undertegnede tog en eftermiddagscykeltur til bageren og Loire floden mens de andre fladede lidt ud i hytten.
Der faldt en bette øl af på cykelturen ved et sted der også var live musik langs floden – en rigtig god cykeldag

Roadtrip dag 9 – skal vi gå i kloster?

Det var tid til at forlade vores nuværende sted og drage videre til Audierne hvor vi har lejet et hus.

En køretur på ca. 450 km. Vi gjorde et par stop undervejs for at bryde tur lidt op og se nogle seværdigheder

Turen som den næsten så ud..

Første stop – Mont Saint Michel – et kloster på en lille ø i en bugt. Super beliggenhed – den kunne ses langt væk. Stedet var derfor også velbesøgt og lagt an på turister med en stor parkeringsplads og shuttlebusser til og fra. Skulle vi gå i kloster?..

ja vi valgte at gå derud og tage bussen tilbage.

Faktisk kom vi ikke helt i klosteret, men kun på borgmuren og ind i kirke, hvor vi tændte et lys for Michel – Frankrig er godt med mht. digital betaling modsat f.eks. Østrig – her er selv kirken overgået til kort og touch skærme 😄

Der var rigtig mange mennesker inden for murene, så det var rart at komme ud igen.

Efter ladestop inkl. picnic gik turen videre til havnebyen Saint-Malo der skulle have et meget stort tidevandsudsving. Vi kom da tidevandet var ret højt, så det var desværre lidt svært at se, men vi fik set nogle gamle træskibe og et tidligere fæstningsanlæg/kasserne for flåden.

Ca. 19:40 nåede vi vores nye logi. Værtens svigermor på 68 år tog imod. Eftersom hun ikke kunne engelsk og vi ikke Fransk (selvom Karl er ved at øve sig), så tog det lige lidt tid at få afklaret bl.a. hvad katastrofeblink var, hvornår vi skulle checke ud, og om vi selv gjorde rent 🇫🇷🇩🇰🤷‍♀️🤷‍♂️ 😃

Huset vi bor i

Vi fik pakket ud, lavet mad og gik en aftentur til stranden. Det blev ret sent inden vi var retur, så der var det sengetid.

Her dagen derpå dasser vi lidt, men vil nok ud at snorkle 🤿🐟.
Dagens blog skrevet med en kop kaffe i solstol på terrassen med en skøn duft af lavendel

Roadtrip 2023 – Rouen – Juno beach

Dag 6 – vi skulle checke ud fra campingpladsen og videre til Canadiernes landingssted under D-dag – Juno Beach. Vi havde bestemt os for at køre via regionshovedstaden for Nordmandiet – Rouen.
Karl og Agnes havde fået opgaven med at gå til bageren for at købe morgenbrød – det klarede de fint. De fik både et rundt brød, en baguette og choko-croissants 🥐🥖🍞. Til morgenmaden fik vi igen bevis på at kommunikation er svært. Karl var i tvivl om hvorledes det runde brød skulle skæres i skiver. Annette foreslog at dele brødet på midten og derefter skære i skiver..

Karl har delt brødet

Karl forsøgte dette, men mente vidst ikke det blev meget nemmere af den grund. Annette havde ment midten på den anden led 😃🥖.
Vi fik hurtigt gjort rent og kom afsted til Rouen.
Vi gik mod kirkerne gennem de smalle middelaldergader med flotte huse.

Vi så Notre Dame kirken – den var imponerede stor. Det lykkedes også Lauge og Annette at finde Rollos (Vikingekonge) grav inde i kirken.

Det var denne dag ret køligt og der var mange chokolade caféer, så det var oplagt at få kakao – og det var godt!

Herefter så vi Højesterets bygningen, som havde fået skudhuller under 2. verdenskrig – en kreativ kunstner havde fyldt nogle af dem med Lego.

Vi købte brød, paté og kirsebær på byens marked og kørte til den nærmest lader og lavede picnic i varmen fra blæsekølerne fra laderne 🔋⚡️

Så gik det ellers afsted mod Caen/Courseulles-sur-Mer. På vejen så vi franskmændene høste og en del skilte til cidre og calvados 😁. Så vi besøgte La ferme du Bout du Chemin. Vi fik en yderst venlig betjening og smagt deres most (Karl), cider og calvados. Alle tre var så gode at vi også tog lidt med videre 😀🙌.

Fremme ved destinationen var der lidt forvirring med at finde nøglen og den dør vi skulle ind af, men efter en uforståelige samtale i telefonen lykkedes det ham at sende en sms jeg forstod 😂 – jeg skal nok øve mig lidt på det franske 😂.
Vi kom ind i en lejlighed i gadeplan der var veludnyttet.

Køkken med opvasker, vaskemaskine, kogeplader, 2 vaske mm

Efter der var lidt køligt (kun lidt over 20c) og Lauge gerne ville have tomatsuppe, så fik vi det med en glimrende brut Cremant til 😀. Ungerne vaskede op (satte i opvaskeren).

God aften – vi går nok en tur. I morgen står den nok på en tur Le Tour de France afslutning i Paris for Karl og undertegnede 🚴‍♀️💛

Roadtrip 2023 – dag 1 – Duisburg

Ferie 2023 bruges bl.a. på en tur til Frankrig. Første stop Duisburg i Tyskland – primært pga. passende køreafstand fra DK og et passende airbnb sted 😀.

Karl har sørget for hjemmedyrkede snacks til turen.

Første længere tur i elbil, så det gjorde nok også vi endte med at lade i et einkauf zentrum i Hamborg i stedet for at gøre stop på de sædvanlige tankstationer. Det vidst sig at være en god oplevelse. Der var både bedre mad og de solgte uimodståelig skjorter på tilbud 😀

Næsten fremme ved overnatningsstedet besøgte vi Landschaftspark Duisburg. Et nedlagt industrianlæg – nu med biograf, strandbar og udsigt fra et af tårnene – bestemt et besøg værd.

Efter det fandt vi lejlighed i det centrale Duisburg og gik en aftentur.

I morgen går turen til Eu parlamentet i Bruxelles.

Salling rundt | dag 2 | Fur

Efter en nat på en noget fladt liggeunderlag vågnede vi til en flot morgen.

Vi havde samlet lækre hindbær i skoven, så morgenmaden var reddet.

Vi fik hurtigt pakket og kom afsted mod øen Fur, som var dagens destination. Vi skulle på guidet fossiljagt i en molergrav der.
Vi lavede et stop ved den genetablerede Blokholm sø, og så gik det ellers fint med at cykle til Fur

lige til vi ramte bakken af moler i den nordlige ende af øen – den var stejl! Så vi tog pause og spiste frokost ved Bette Jenses hyw – det højeste punkt på øen.

Derefter fandt vi shelteren og nåede også en tur til stranden inden fossiljagten.

Da 4 guider hjalp os og en del andre med at finde fossiler i moleret. Vi fandt også en del fiskeben og en børsteorms hule bygget af havsvamp, som nu lignende meget små glasstykker. Vi fik også en forklaring af de 55 mio. lag vi kunne se – det var en god oplevelse

Herefter var der dømt afslapning ved shelteren og forsøg på at oplade den medbragte powerbank med solceller

Salling rundt – dag 1

Mens Jonas Vingegård blev fejret i Glyngøre tog vi fat på første etape af Salling rundt. Vi (kun Lauge, Annette, Svend Aage var med, da Agnes og Karl var på spejdernes lejr) startede ved Resen skole i det nordlige Skive et stenkast fra byens bryggeri – Hancock.

Dagens mål var en Shelter i nærheden af Thise. På vejen passerede vi Salling pigen i Jebjerg, en honning-bod og Thise mejeri.

På mejeriet smagte vi ost og købte også lidt. På den anden siden af vejen ved købmanden kunne man købe lækkert Thise softice også 🍦🍦

Efter isen kørte vi til shelteren i nærheden af Brokholm sø. Der var allerede 2 andre familier med børn, men heldigvis var der 3 shelters, så der var fint plads til os. Senere på aftenen lavede de andre vafler over bål og vi var så heldige at smage.

I morgen går turen videre til Fur – der skal vi på fossiljagt.

Dag 12 | Hjemme igen – status

Vi nåede hjem igen til kl 23 efter 11 dage og 2485 km.

Vi passerede 7 grænseovergange og besøgte 4 lande. Alle overgange opdagede vi knap nok vi passerede – på nær den tilbage ind i Danmark. Personligt synes jeg at den kontrol burde afskaffes igen, men hatten af for de politi og soldater der stod der i +25°C med den flotte solnedgang i baggrunden.

Grænsekontrol ind i DK

Hjemme ventede en mindre invasion af myrer i brusenichen, så et tiltrængt brusebad måtte vente. Heldigvis var poolen varm og nok også et meget bedre alternativ.
Græsset på plænen var også blevet langt, men til gengæld var der en rigtig flot sommerfugl.

Tilbage står vi med minderne fra en god tur hvor nogle af de fedeste ting var:

• mor: campingplads Belgien med flot natur (red: måske også pga. de stærke Belgiske øl)
  • far: Mærke historien i Frankrig (kombineret med rosé og Moules frites)
  • Karl: cykelturene (Amsterdam og Zeeland)
  • Lauge: cykeltur i Amsterdam med guiden
  • Agnes: poolen på campingpladsen i Kamperland og cykeltur hvor hun fik lov til at sidde bag på.

Vi er enige om et længere ophold i Frankrig kunne være spændende og så nåede vi ikke at se så meget af de Belgiske byer og Luxembourg, så området er bestemt værd at besøg igen.

Hele turen får en stor stjerne:

En stor stjerne – gåtur på voldene i Bourtange – Holland.

Dag 7 – Badedag og cykeltur

Morgenen startede på legepladsen

Herefter besluttede @agnes, @lauge og @annette at blive på campingpladsen og dase. @karl og @vedstesen at cykle en tur til Middelburg – en ældre by og hovedby for Zeeland.

Cykeltur

Vi lejede nogle fine cykler og vi tog den lange vej til Middelburg. Vi så både strand, kørende vindmølle, kæmpe løgmarker, bondegård med mejeri og ostebutik

Vi nåede Middelburg, som var noget større end vi havde regnet med. Der var både kloster, kirker, lange gågader, en masse Caféer mm

Vi kom også ind det sted – der havde været skyld i hele turen – StadsBrouwerij Middelburg. Det gav et par ølsmagsprøver og et par partier skak og 4 på stribe inden vi kørte videre mod Veere og færgen hjem.

Vi nåede også til Veere. Desværre mente nogle Hollændere som forsøgte at overhale os at vi svingede for meget, hvilket resulterede i at en af dem tog den i grøften over styret. Så fik @vedstesen ellers lidt skæld ud på Hollandsk. Den unge dame lod dog heldigvis til at komme sig og vi undskyldte og kørte videre.

I Veere (en gamle handelsby der også handlede meget med DK inden Rotterdam tog over) nåede vi lige en badetur uden for bastionen inden vi skulle med cykelfærgen til Kamperland .

På vejen hjem kunne vi handle og så nåede vi helskindet hjem efter en tur på ca 35 km

Badedag

@agnes, @lauge og @annette gik en tur ind til Kamperland – dels var Agnes’ badedragt gået i stykker og dels skulle vi købe noget frokost.

Efter succesfuld shoppetur fik vi frokost og så var vi klar til en tur i poolen 💦

Efter svømmeturen blev der daset, spillet Meyer og læst i bøger.
Skønt med en dasedag ☀️💦👙

I morgen går turen videre sydpå til Belgien – vi skal ned i varmen (forventer det bliver knap 30 grader…)

Dag 6 – Videre til Sealand

I dag skulle vi videre fra Landsmeer – vi ville gerne til regionen Sealand, men vidste endnu ikke hvor vi skulle overnatte….
Efter en morgensvømmetur til den anden bred, hvor der var kaniner og fisk der hoppede, fik vi morgenmad og pakket sammen. Vi forlod campingpladsen uden toiletpapir og reception.

Undertegnede svømmede til den anden side og så kaniner
Fin campingplads – men husk og tage toilet papir med og retur

Vi kørte mod syd mod Rotterdam og Den Haag. Vi besluttede at køre ind til Haag, som egentlig betyder hæk. Efter at have fundet ud af at der også findes miljøzoner i Holland fandt vi en parkeringsplads uden for zonen for vores oldschool dielselhakker.

Vi gik en tur i Haag.

Der var bl.a. linet op til fest i kirken

Så fik vi frokost på græsplænen ved parkeringskælderen. Så fik jeg den tossede ide at leje cykler og køre forbi kongeslottet. Det gav vise udfordring at samle fire æselcykler, men det lykkedes og Agnes kunne sidde bagpå på et tæppe på det skarpe bagagebære. Vi lejede cykler i en kæmpe cykelkælder

Vi så slottet – det var noget mere lukket end Margrethes!

Slottet er inde bagved hegnet

Efter cykelturen fortsatte vi mod syd langs kysten og passerede store anlæg ved havnen i Rotterdam. Vi passerede store dæmninger og sluser på vej mod Kamperland

Vi fandt en campingplads med svømmingpool, legeplads, rosé, toiletpapir og sæbe 😀