Cykelferie 2023 – Emmerlev til Tønder

Vi stod op til solskin ☀️

Efter vi havde pakket sammen gik turen videre langs diget, i læ for den værste vind 💨

Ved Vidåslusen skulle vi lidt ind i landet mod Højersluse, fordi stien var blevet afspærret pga fuglereservat.

Lige ved grænsen mod Tyskland besøgte vi Danmarks sydvestligste bygning. Og selvfølgelig var der en grænsebom!

Herfra fulgte vi grænsen på den tyske side til Aventoft. Her så vi bla. det vildsvinehegn Danmark fik sat op for et par år siden…

I Aventoft fik vi grænseshoppet lidt inden vi fik frokost på Grenzkrog Aventoft- store portioner schnitzel, hakkebøf eller spaghetti bolognese. Megamætte kunne vi (heldigvis) trille derfra 🤪

Tilbage i Danmark – stadig uden paskontrol, vi har ellers slæbt passene med! – cyklede vi til Møgeltønder. En fin gammel by og et fint slot, men ikke så cykelvenlig belægning.

Herfra var der ikke langt til Tønder Station der var turens endemål. Svend Aage blev sendt med toget til Esbjerg efter bilen, mens vi andre gik en tur i byen hvor vi så smukke huse, en park og en kagmand.

Og så måtte vi ellers vente til Svend Aage kom tilbage for at hente os.

Dette var afslutningen på vores sommercykelferie 2023. Vi har været i 4 danske og 1 tysk kommune og kørt 155 km 😅

Cykeltur 2023 – Vilslev til Vester Vedsted

Vi vågnede og begyndte at pakke sammen, til morgenmad var der brød fra brugsen.

Da vi havde spist og pakket resten sammen kørte vi mod en kæmpe legeplads i Ribe.

Omkring klokken 12 kørte mig, mor og Lauge mod shelterpladsen via Ribe domkirke, stormflodsøjlen i Ribe og Rieberhus.

Imens legede Agnes på en af Danmarks største forhændringsbaner, derefter kørte far og Agnes også mod shelteren da vi var 1/1,5 km fra shelteren indhentede de os.

Ved shelteren spiste vi frokost, efterfølgende kørte vi til Vadehavscenteret.

I Vadehavscenteret var der noget om de fugle der yngler/raster her, og hvad de lever af.

Da vi kom tilbage fik vi aftensmad og spillede 500.

Cykelferie 2023 – Starup til Vilslev

Efter en god nats søvn i en dejlig seng med dyner og puder fik vi serveret morgenmad. Ungerne fik leget med Ejner og der var også lige tid til fællessang om klaveret inden tog videre 🎹

Herfra gik turen videre sydpå.
Det blev en lidt hård tur i regn og strid blæst, men heldigvis med primært medvind 🌧️💨 I Bramming fik vi købt ind til frokost og aftensmad hvorefter vi tog ind til den lokale kroketklub. Her fik vi lov at spise frokost på deres overdækkede terrasse og de låste op for toiletterne – de var alligevel ude og spille 😊

Fyldt med ny energi (men godt kolde…) gik turen videre. Vi besluttede os for en shelter lidt inde i landet i Vilslev i stedet for et ved Kongeåslusen helt ude ved kysten, da vi var bange for at det ville blæse for meget.

I Vilslev havde vi et par franskmænd på tandem til naboer, men heldigvis var der to shelters.

Karl og jeg skulle lige hente lidt ekstra proviant, men på vej tilbage faldt der penge ud af Karls lomme og landede midt i Kongeåen 😱 Det var ikke så sjovt, da strømmen var stærk og en redningsaktion hurtigt blev droppet igen…

Måske er der en glad finder ved Kongeåslusen i morgen?
Aftensmaden blev lavet på Trangia og engangsgrill (et godt tilbud ved den lokale brugs)

Aftenen bliver til kortspil i shelteren og så ellers i soveposen 😴

Cykelferie 2023 – Ansager til Starup

Årets cykelferie er planlagt som en fortsættelse af vores cykeltur på ‘Den skæve bane’ – dog med start i Ansager, hvor vi inviterede os selv til fødselsdagsfrokost hos Gitte og JP 😊 Endnu et tillykke til Gitte 🇩🇰

Her var vi heldige også at få hilst på Trine (der lånte bilen og derfor kan tage den med til Esbjerg, så vi ikke skal så langt når den skal hentes igen 😅), Klara og Tage, Magda og Per. Det var hyggeligt!

Fra Ansager gik turen mod Starup, hvor vi håbede at få en kop kaffe hos Holger og Hanne. De var ikke lige hjemme, så vi tog en tur rundt i deres udstilling om området gennem tiden.

Heldigvis kom Holger og Hanne hjem igen en halv time efter vi var kommet så vi kunne få hilst på. Det endte med, at kaffen blev til aftensmad og overnatning i deres flotte, nye Bed and breakfast på ‘Tørreloftet’. Det var rigtig hyggeligt at se dem og Ejner! Og hunden Vilma blev gode venner med Lauge 😲

Roadtrip 2023 – hjemme igen

Torsdag – dagen efter turen i Eiffeltårnet var det tid til at vende hjem igen. Vi var lidt trætte efter de mange skridt dagen inden ( jeg rundede faktisk 40.000 fordi jeg farede lidt vild på en løbetur i Paris om morgen), så vi tog det stille og roligt med at komme afsted og nåede også de sidste Pain au chokolade inden der skulle pakkes ned køres hjem.

Der skulle tilbagelægges mere end 1200 km, så det var muligt at få hvilet fødderne 😀🦶.
Det gik fint med at komme hjem – der var lidt regn og kø ved Ruhr, men ellers gik det fint.

Vi fik næste hørt Alexandra Dumas’ “De tre musketerer” færdig – det var lidt sjovt at høre dem ride over Pont Neuf i Paris – den selv samme bro vi selv var gået over og sejlet under dagen før.

Cirka 16 timer efter afgangen fra Paris landede vi på hjemmeadressen klokken 01:49 – 1285 km tilbagelagt denne dag og total 4720 kilometer for hele turen.

Det var en god tur – i dag fredag har den stået på tøjvask og Karl har lavet aftensmad af den ene af de squash der var blevet velvoksne mens vi var væk.

Roadtrip-Paris🗼

Først skulle vi til Louvre!

Der var mange steder hvor der var billeder i loftet.🖼️

Der var også statuer.🗿

Men der var også nogen der var mørke billeder.👹🙁

Så er det tid til Mona Lisa.😆 Det ligner en myretue.

Så skulle vi ud og spise frokost🥖🥩🥓🍟☕️.

Så fandt vi en turistbåd og så sejlede vi en tur på floden

Bagefter så vi obelisken

Derefter gik vi over og så triumfbuen

så fik vi aftensmad.

og gik og gik.

Og så kom vi til en café.

Hvor vi to en pause.😮‍💨

Nu var det tid til Eiffeltårnet.

Og SLUT!

Det var det jeg gik.😦😧

Roadtrip dag 16 – Versailles 👑

Imens de voksne fik gjort hytten ren tog Karl og Agnes et sidste dyp i poolen, før turen gik videre mod Paris.

Da vi først kunne tjekke ind efter kl 17 valgte vi at besøge parken omkring Versailles inden vi kom frem.
Slottet er stort. Parken er kæmpestor!

Vi fik udleveret et kort, så med Karl i front som guide, så vi det meste af haven og mindst 25 springvand og fontæner.

Nogle af dem var suppleret med musik og vandet sprang i takt til musikken.
Andre steder var det de gamle og meget høje træer der imponerede 🌳

Efter en gåtur på omkring 5 km rundt i haven var vi klar til at tage videre. Nu er vi ankommet til vores lejlighed, hvor vi skal bo de næste par dage. Det ligger i Gentilly bydelen af Paris, så vi skal med metro/tog ind til byen i morgen.

Aftensmaden var god! Røde bøffer, pommes og rødvin – 🥩🍟🍷
og det bedste… Drengene tog opvasken 😊

Roadtrip 2023 – dag 15 – Slap af dag

Vi startede dagen ud med en indkøbstur, ligesom næsten alle de andre gange var det et kæmpe supermarked.

Vi fik rejer til frokost

Da vi kom tilbage gik mor og Lauge en tur, vi andre slappede af. Efter frokost tog vi i poolen, den var helt tom da vi gik i.

Hen på eftermiddagen spillede far, mor og mig 4 på stribe. Far vandt mod mor og det samme gjorde jeg.

Agnes og Lauge lavede aftensmad, vi fik spaghetti carbonara, det smagte godt.

I skrivende stund spiller de andre partners, tvivler på at der sker mere i aften.

Roadtrip 2023 – dag 14 – Tour de Angers

I dag havde vi lejet cykler på campingpladsen. Nogle rigtig fine nogle med både hjelm og lås 🚲⛑️🔐.
Vi var klar til Tour de Angers!

Vi så bl.a katedralen og kørte rundt i de smalle gader, så Jean d’Arc avenue, så botanisk have

Vi havde egentligt bestemt at køre tilbage på campingpladsen og få frokost, men på vejen så vi et sted der solgte Galettes (pandekage af boghvede) , så der måtte vi ind da Lauge gerne ville smage dem. De kunne sørme også finde ud af at lave dessertpandekager til desserts 😋.

Derefter så vi slottet udefra – børnene forsøgte at gå ind alene, men der skulle en voksen med og de voksne havde ikke rigtigt lyst.

Så vi kørte tilbage på campingpladsen og tog en svømmetur i poolen. Det blev ca. 15 km på cykel

Karl og undertegnede tog en eftermiddagscykeltur til bageren og Loire floden mens de andre fladede lidt ud i hytten.
Der faldt en bette øl af på cykelturen ved et sted der også var live musik langs floden – en rigtig god cykeldag